Pust – nøkkelen til styrke, helse og glede. Foredrag med Audun Myskja

Pust – nøkkelen til styrke, helse og glede. Foredrag med Audun Myskja

 PUST – Nøkkelen til styrke, helse og glede

Onsdag 5. september 2018 kom Audun Myskja tilbake på et etterlengtet besøk til biblioteket i Lierbyen.

Sist Myskja var hos oss i 2015, ble det besøksrekord. Det kan vi slå fast at vi fikk nok en gang, med over 160 besøkende! Et fantastisk oppmøte som tyder på at dette er et tema som engasjerer mange liunger.

Foredraget tok utgangspunkt i Myskjas seneste bok, “Pust : nøkkelen til styrke, helse og glede” (J.M. Stenersen Forlag AS)

Pusten er undervurdert, både av leger og blant folk flest. Pusten kan brukes til å få kropp og sinn over i gode, positive spor. Ved hjelp av pusten kan du bedre takle stress og vonde følelser. Konkrete pustemetoder kan gjøre treningen mer effektiv, avspenningen dypere eller konsentrasjonen skarpere.
Pusten kan også brukes terapeutisk for de som sliter med angst og andre psykiske plager, med luftveissykdommer, smerter eller kronisk tretthet.

• Hva skjer når vi puster?
• Hvordan kan du gjenvinne din naturlige pust?
• Hva skal til for å bruke pusten til å løse helseproblemer?
• Hvordan kan du bli mer robust, sterk og vital via pusten?
• Pust som smertelindring
• Åndedrettet i åndelig utvikling
– og mye mer.

Myskja begynte å jobbe med pust og pusteteknikker allerede på slutten av 70-tallet, og har gjennom sine tiår som lege utviklet teknikker som hjelper mennesker å ta tilbake den naturlige pusten. I et stresset samfunn er det lett at stresset tar kontroll over tankene – og også over pusten, slik at vi puster for raskt i forhold til den naturlige rytmen, og at vi ikke puster dypt nok ut. I foredraget lærte publikum å ta tilbake den naturlige pusten, noe du også kan lese mer om i boka.

Audun Myskja er overlege og spesialist i allmennmedisin, og har en doktorgrad i bruken av musikk i eldreomsorgen. Han driver Senter for livshjelp sammen med sin kone Reidun Myskja, et tverrfaglig prosjekt som legger vekt på hjelp til selvhjelp. Audun Myskja holder en rekke kurs og foredrag i inn- og utland og har vunnet flere priser, blant annet Den norske legeforeningens Kvalitetspris.

Fikk du ikke gått på foredraget?
Er du interessert i flere bøker om temaet? Lier bibliotek anbefaler disse:
Audun Myskja: Den musiske medisin : lyd og musikk som terapiHer får du vite mer om hvilken virkning musikk og lyder har på alt som lever. Helt fra før vi blir født, har musikken innvirkning på oss. Musikk taler direkte til både både kropp og sjel.  Myskja har tatt doktorgrad i bruken av musikk i eldreomsorgen, og deler her eksempler fra bruk av musikkterapi med pasienter.

Audun Myskja: Finn din indre kraft

Helbredende krefter bor i oss alle. Her får du vite konkrete teknikker for å utnytte ditt eget helbredende potensial.

Audun Myskja: Helbred deg selv : styrk din egen motstandskraft

Her får du flere verktøy for å utnytte din kropps helbredende kraft. Myskja presenterer rundt 50 konkrete øvelser for bedre helse, mestring av stress og energitomhet, angst og fobier, hodepine, søvnløshet og mye mer. Du får også tips om mat som bedrer helsen.

Audun Myskja: Ungdomskilden : 12 gode valg for livet

Hvordan holde seg ung og frisk lengst mulig? Det handler om å ta de riktige valgene. Den gode nyheten er at det er aldri for sent.

Marianne Magelsen: Pust for livet : det viktigste helsegrepet du kan ta

Pusten er knyttet til vårt nervesystem, og vil derfor alltid påvirke oss både kroppslig og følelsesmessig. Her får du vite mer om hvordan pusten kan brukes for å bedre helsen, håndtere stress og øke prestasjon.

Hanssen, Nina: Pusten : Hvordan puste deg sunn, trygg og avslappet

I vår stillesittende og samtidig hektiske hverdag, er det lett å glemme å puste ordentlig. Dette går igjen utover helsen vår. Ved å lære deg pusteteknikker for å ta den naturlige pusten tilbake, vil du få mindre spenninger i kroppen, bedre hjerterytme og lavere blodtrykk.

Anne Christine Hågensen: De tre skatter : en vei til styrke, balanse og vitalitet : øst møter vest

Vil du vite mer om samspillet mellom kropp og sinn, mellom gammel visdom og moderne medisin, og høste av kunnskapen mellom øst og vest? Kanskje du får svaret på god helse og et godt liv ved å lese mer om de tre skatter: Jing, Qi og Shen.

Viggo Johansen: Indre stillhet : å leve mindfulness : den åndelige dimensjonen i mindfulness

Her får du en innføring i hva mindfulness er, og hvordan du kan integrere det i ditt livsprosjekt. Gjennom historier fra eget liv vil forfatteren klargjøre det åndelige aspektet ved mindfulness.

Sandy C. Newbigging: Kroppsro : enkle, men kraftfulle meditasjonsteknikker som gir kroppen hvile så du gjenvinner helsen og holder deg frisk

Forfatteren beskriver enkle meditasjonsteknikker for både forebyggende og helbredende helseeffekt. Boka passer både for nybegynnere og de som vil opprettholde sin meditasjonspraksis.

Paolo Valentino (red): Catfulness : Kattens oppskrift på et lykkelig liv

Hvorfor ikke se på katten når du ønsker å trene på å leve bevisst? En katt vil aldri strebe etter å tilfredsstille andre, men nyter det gode liv. Her får du lære et syv ukers mindfulness-program for mennesker, basert på kattens levevei. Kattene vil lære oss å leve i øyeblikket, nyte hverdagen bedre og glede oss mer over de små ting.

Siri Spillum: Bryt mønstre

Havner du i et dårlig mønster, er det fort gjort å komme inn i en dårlig spiral av tidsnød, stress og uvaner. Dette kan gå utover både helse,  jobb og relasjoner.  Forfatteren kaller seg «mønsterbrekker», og her vil du få hjelp til å justere og endre dine mønstre. Dårlige mønstre er oftere resultat av ubevisste handlinger enn bevisste, men det finnes råd for å få snudd dem til noe mer positivt.